بقائی: از حق مشروع دفاع از خود در امنیت منطقهای عقبنشینی نخواهیم کرد
تهران، ۲۶ ژوئن (هیبیا) – اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در اظهاراتی درباره امنیت منطقهای اعلام کرد که ایران یکی از مسئولترین کشورهای منطقه در زمینه امنیت جمعی است.
>
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در اظهاراتی درباره امنیت منطقهای اعلام کرد که ایران یکی از مسئولترین کشورهای منطقه در زمینه امنیت جمعی است.
بقائی با اشاره به نقش برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در افزایش تنشهای منطقهای گفت: «اگر شورای همکاری خلیج فارس تصور میکند راهحل این نگرانیها در پناه گرفتن نزد بزرگترین ناقض امنیت منطقه است، این خود به معنای فاصله گرفتن از هدف مورد نظر، پارادوکسی تلخ و نشانهای ناامیدکننده از درس نگرفتن از تجربههای تلخ اخیر است.»
بقائی با تأکید بر اینکه توان دفاعی ایران «بخشی از حق مشروع دفاع از خود» است، گفت: «باید از همسایگان جنوبی پرسید چرا برخلاف اصل حسن همجواری و قواعد بنیادین حقوق بینالملل، در تجاوز علیه همسایه مسلمان خود مشارکت کردند و اجازه دادند از سرزمینشان علیه ایران استفاده شود یا موشکهایی از آنجا شلیک شود؟ چرا مسابقه تسلیحاتی و خرید و انباشت صدها میلیارد دلار سلاحهای پیشرفته بدون هیچ توجیه دفاعی را نادیده میگیرند؟ چرا تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی علیه کشورهای منطقه و اشغال سرزمینهای فلسطین، لبنان و سوریه را نادیده میگیرند؟ چرا در برابر زرادخانه هستهای اسرائیل که خارج از هرگونه نظارت بینالمللی است سکوت میکنند، در حالی که توان دفاعی متعارف کشوری که بارها هدف تهدید و حمله قرار گرفته، تهدید معرفی میشود؟ برای همه باید روشن باشد که توان نظامی ایران ضامن حق مشروع ملت ایران برای دفاع در برابر تجاوز و جنایت است و همزمان به صلح و ثبات منطقه کمک میکند. امنیت ملی و عزت ایران قابل مذاکره یا معامله نیست؛ همانگونه که حق دفاع مشروع قابل بحث نیست، ابزارهای این دفاع نیز موضوع مذاکره یا امتیازدهی به هیچ طرفی نخواهد بود.»
خبرگزاری ایران وكالة الأنباء العربية
