بیماران با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک با درمان مناسب می‌توانند فرزند داشته باشند

>

عطار می‌گوید: "اختلالات تخم‌ریزی مشاهده شده در بیماران با PCOS به وزن مشتری مرتبط هستند. با افزایش وزن، اختلالات تخم‌ریزی واضح‌تر می‌شوند. اما همه زنان با PCOS نازا نمی‌شوند؛ زمانی که به درستی درمان می‌شوند، شانس یک زن با PCOS برای داشتن فرزند بسیار بالاست".

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یکی از متداول‌ترین بیماری‌ها در میان زنان است و به جز مشکلات زیبایی که ایجاد می‌کند، زمینه‌ساز برای مشکلات مختلف سلامتی نیز می‌شود. دکتر ارکوت عطار، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان‌های دانشگاه یادیتپه، اختلالات تخم‌ریزی و در نتیجه نازایی را یکی از مهم‌ترین علل PCOS معرفی می‌کند.

"زنان به دلیل نازایی به پزشک مراجعه می‌کنند"

عطار اظهار می‌کند که شیوع PCOS در زنان در میان 5٪ تا 25٪ متغیر است و ادامه می‌دهد: "این بیماری که عمدتاً به عنوان بیماری‌ای شناخته می‌شود که اختلالات تخم‌ریزی را ایجاد می‌کند. بنابراین، زنان به ما با مشکلات تخم‌ریزی، نامنظمی در دوره‌های پریودی یا کاهش کیفیت تخم‌های تخم‌ریزی واقعی نازایی مراجعه می‌کنند. علاوه بر این، برخی از زنان به دلیل مشکلات زیبایی مانند رشد مو، مویی بیش از حد، جوش، افزایش وزن اضافی و موارد دیگر به ما مراجعه می‌کنند. اما این شکایات مذکور در واقع علائم کوتاه‌مدت بیماری هستند. در طولانی‌مدت، این زنان به خطر ابتلا به سرطان تخم‌گاهی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی بسیار بیشتری اعتراض دارند، که بسیار جدی‌تر است. بنابراین، نظارت مادام‌العمر بر بیماران با PCOS بسیار مهم است".

"همه بیماران با PCOS نازا نمی‌شوند"

دکتر ارکوت عطار اظهار می‌کند که حدود 50٪ از مشکلات تخم‌ریزی مرتبط با PCOS هستند، اما تأکید می‌کند که این معنا نمی‌دهد که همه زنان با PCOS نازا می‌شوند. عطار ارتباط بین PCOS، نازایی و بارداری را به شرح زیر توضیح می‌دهد: "ما نمی‌توانیم بگوییم که تمام زنان با PCOS اختلالات تخم‌ریزی دارند. بنابراین، زنان با PCOS ممکن است به طور طبیعی باردار شوند. با این حال، وزن زنان در این مورد بسیار مهم است. چرا که با افزایش وزن، اختلالات تخم‌ریزی واضح‌تر می‌شوند. بنابراین، هنگام شروع درمان، در ابتدا با تغذیه‌شناسان همکاری می‌کنیم تا تغذیه مناسب فراهم شود و در صورت وجود اضافه وزن، کمک به از بین بردن آن صورت گیرد. هدف ما این است که زن به وزن طبیعی برسد و قبل از ورود به مرحله دوم درمان به طبیعی باردار شود. در مورد زوج‌ها که مشکلات مرد هم وجود دارد، می‌توانیم با درمان فرزند افزایی درون بدنی ادامه دهیم. گاهی اوقات با داروهای ساده که تخم‌ریزی را افزایش می‌دهند، بدون نیاز به درمان فرزند افزایی درون بدنی، بیمار را درمان می‌کنیم. همانطور که مشاهده می‌شود، این فرآیند که در آن درمان شخصی‌سازی شده اعمال می‌شود، ممکن است تا 6 ماه طول بکشد. بنابراین، بیمار باید صبور باشد و به ناامیدی وا نشود".

"با درمان مناسب، بیماران با PCOS می‌توانند فرزند داشته باشند!"

"با درمان مناسب، بیماران با PCOS می‌توانند فرزند داشته باشند!" - دکتر ارکوت عطار اظهار می‌کند و در مورد درمان‌های استفاده شده در بیماری به شرح زیر توضیح می‌دهد: "بر اساس دیدگاه‌های کنونی، پس از چندین تلاش برای فرزند افزایی درون بدنی (معمولاً دو یا سه بار) که به بارداری منجر نشده‌اند، در نظر گرفته می‌شود که با درمان فرزند افزایی درون بدنی شروع شود. با این حال، در مورد PCOS، نرخ عوارض در درمان فرزند افزایی درون بدنی به طور قابل توجهی بیشتر از دیگر بیماری‌ها است، به همین دلیل مهم است که در ابتدا به بارداری طبیعی پرداخته شود قبل از استفاده از درمان فرزند افزایی درون بدنی. یکی از جدی‌ترین عوارض سنگینی است که به عنوان سندرم هیپراستیمولاسیون تخم‌دانی (OHSS) شناخته می‌شود که ناشی از انگیختگی بیش از حد تخم‌دان‌هاست و منجر به تجمع مایع در تناوب بدن می‌شود و به اختلال در گردش خون می‌انجامد. این امر منجر به عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن و تجمع اضافی مایع در ریه‌ها و تناوب شکمی می‌شود که باعث مشکل در تنفس می‌شود. این موضوع به سه مرحله ارزیابی می‌شود و مرحله سوم به خصوص به حدی جدی است که نیاز به مراقبت‌های پزشکی مکثی دارد. بنابراین، بیماران با PCOS باید توسط افراد متخصص در مراکز تجربی تحت درمان فرزند افزایی درون بدنی درمان شوند".

خبرگزاری ایران

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp