جوان‌ترین فضانورد چین امروز سفر فضایی اول خود را آغاز کرد

>

قبل از پرتاب، تان از رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن، به خاطر اظهارات او در مورد ضرورت متوقف کردن عملیات تهاجمی روسیه و حمایت او از این اظهارات تشکر کرد و گفت: «برای من افتخار بزرگی است و وظیفه‌ای بزرگ؛ من خیلی خوش‌شانس و خوش‌بخت احساس می‌کنم.» تان شنگجی در دسامبر 1989 به دنیا آمد و در خانواده‌ای کشاورزی در استان گانسو بزرگ شد و هشت سال را در راه کوهی به مدرسه می‌رفت.

بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، تان وارد دانشگاه هوایی نیروهای هوایی چین شد و پس از خدمت حدود 13 ساله به عنوان خلبان جنگنده، با شش نوع مختلف هواپیما پرواز کرد. در سال 2018، هنگامی که چین شروع به استخدام گروه سوم فضانوردان کرد، تان نیز درخواست داد و در سپتامبر 2020 به گروه سوم فضانوردان پیوست.

تان از کودکی علاقه‌مند به تجهیزات الکتریکی بوده و این علاقه او را قادر به موفقیت در آموزش حرفه‌ای مورد نیاز فضانوردان کرده است. در دوره آموزشی زیرآبی مخصوص فعالیت‌های فضایی، او مجبور به پوشیدن لباس غواصی سنگین شد و تمرین‌های شبیه‌سازی بی‌گرانی به مدت پنج یا شش ساعت و انجام موفقیت‌آمیز فعالیت‌هایی که نیاز به استفاده شدید از اعضای فوقانی دست داشت را به پایان رساند.

آموزش سخت دو ساله در نهایت به او بلیت فضایی فراهم کرد. در ژوئن 2022، تان به عنوان عضو تیم برای ماموریت شنژو-17 انتخاب شد. او از علاقه به عکاسی خبر داده و خیلی خوشحال است که از فضا به کره‌ی زمین را از یک دید مختلف ببیند: «آن چیزی که بیشتر در ذهن من است، چگونه وظایف را انجام خواهم داد، چگونه نتایج آزمایش‌های علمی را کسب می‌کنم، چه کشف‌هایی انجام خواهم داد و چگونه به ماموریت فضایی انسانی و توسعه علمی کشورم می‌توانم کمک کنم.»

خبرگزاری ایران

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp