تأمین سوخ

ت برای تنها نیروگاه اتمی شناور جهان، آکادمیک لومونوسوف

>

در آکادمیک لومونوسوف برنامه‌ریزی شده است که فرآیند تعویض سوخت هسته‌ای استفاده‌شده برای اولین بار با سوخت تازه تا سال 2024 آغاز شود. کارخانه تولید ماشین (MSZ) در شهر الکترواستال منطقه مسکو که به TVEL تعلق دارد، سوخت برای نیروگاه اتمی شناور آکادمیک لومونوسوف و همچنین برای همه لهکشان‌های هسته‌ای روسیه تولید می‌کند.

نیروگاه اتمی شناور آکادمیک لومونوسوف، با دو راکتور از نوع KLT-40S مجهز شده است و در مقایسه با راکتورهای بزرگ اتمی استوار با پایه زمینی که نیاز به تعویض جزئی تیره‌های سوختی در هر 12 تا 18 ماه دارند، بازه تأمین سوخت طولانی‌تری دارد و نیاز به تخلیه کامل هسته راکتور و بارگذاری سوخت تازه دارد.

هسته‌های راکتور KLT-40 در واحد توانی نیروگاه اتمی شناور آکادمیک لومونوسوف دارای تعدادی مزیت نسبت به راکتورهای مرجع هستند. این مزایا شامل افزایش بازه تأمین سوخت به مدت 3 تا 3.5 سال به دلیل استفاده از هسته به نوع کاست در اولین بار، و کاهش هزینه مؤلفه‌های سوخت به تقریباً 1.5 برابر می‌شود. تجربه بهره‌برداری از نیروگاه شناور اساس طراحی‌های راکتور برای جدیدترین سری لهکشان‌های هسته‌ای 22220 را تشکیل می‌دهد. تاکنون سه لهکشان هسته‌ای از این نوع به آب انداخته شده است.

خبرگزاری ایران

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp