دانشجویان چینی برنامه هوش مصنوعی برای درمان اردک‌های سرشاخه شیر توسعه دادند

>

یک تیم 16 دانشجوی دانشگاه شنژن یک برنامه هوش مصنوعی (AI) توسعه دادند که به کشاورزان کمک می‌کند اردک‌های سرشاخه شیر بیمار را شناسایی کرده و نرخ بقا آنها را 30٪ افزایش می‌دهد.

اردک‌های سرشاخه شیر به دلیل کیفیت بالای خود شناخته می‌شوند، اما پرورش آنها در منطقه چائوشان در جنوب چین بسیار دشوار است. کشاورزان در چنگهای برای بیش از 300 سال تجربه کسب کرده‌اند و برای اطمینان از سلامت اردک‌ها، تعیین می‌کنند که آیا اردک‌ها به مدت طولانی ساکن هستند و دمای بدن خود را با دست‌های خود احساس می‌کنند.

اما هر بیماری می‌تواند تنها در مدت 10 روز یک مزرعه را نابود کند. در زمستان سال 2018، واگیرداری ناگهانی منجر به مرگ هزاران اردک سرشاخه شیر شد و تنها پنج نفر از آنها زنده ماندند. جین شوتائو، کشاورزی که اردک‌های سرشاخه شیر را در هوشی پرورش می‌دهد، به عنوان یک کارآفرین جوان به شهر مادری خود بازگشت و برای بهره‌برداری از قدرت فناوری تصمیم گرفت.

در سال 2022، او 16 دانشجو را از دانشگاه شنژن به تعاونی پرورش اردک‌های سرشاخه شیر دعوت کرد. با هدایت اساتید دانشگاه و مهندسان تنسنت، او قصد داشت این مشکل پیچیده را حل کند.

تیم با دشواری‌های زیادی در شناسایی اردک‌های بیمار در یک محیط بیش از 500 متر مربعی روبرو شد. آنها تصمیم به تشخیص بیماری با اندازه‌گیری زمانی که یک اردک ساکن می‌ماند، گرفتند و پروژه را به چهار گروه سخت‌افزار، فرانت اند، بک اند و الگوریتم تقسیم کردند.

اما اولین چالشی که با آن روبرو شدند، نصب دوربین‌ها بود؛ زیرا روش‌های سنتی تشخیص مبتنی بر کدهای QR مورد استفاده برای حیوانات مانند گاو، گوسفند یا خوک با اردک‌های سرشاخه شیر کار نمی‌کرد. برای جمع‌آوری داده‌های کافی برای آموزش هوش مصنوعی، دانشجویان از دوربین‌های موجود در مزرعه برای گرفتن تصاویر استفاده کردند و آن‌ها را به صورت دستی برچسب‌زدند.

این فرآیند برچسب‌زنی شامل دسته‌بندی و برچسب‌زنی بیش از 6000 تصویر بود که شامل بیش از 300000 اردک سرشاخه شیر بود. وانگ ییفنگ، یکی از اعضای تیم، گفت که حتی کوچکترین خطا می‌تواند بر روی نتایج آموزش هوش مصنوعی تأثیر بگذارد، بنابراین نیاز به تمرکز 100٪ وجود داشت.

پس از ده‌ها تنظیم مدل، دانشجویان متوجه شدند که یک الگوریتم یکپارچه وجود ندارد که برای همه مناسب باشد. به دلیل مرزه‌های ضخیم اردک‌های بزرگ سرشاخه شیر، اندازه‌گیری دمای بدن آن‌ها مشکل بود، بنابراین از آن‌هایی که تب دارند به عنوان ابزارهای تکمیلی تعریف کردند.

حتی برخی از دانشجویان از طریق تحقیقات افتادند که بیماری‌های اردک‌های سرشاخه شیر به شدت با شرایط جوی مانند توفان‌ها و مه‌ها مرتبط هستند. بنابراین برای بهینه‌سازی برنامه، ویژگی‌های مشاهده داده و تجزیه و تحلیل داده‌ها را اضافه کردند. در حال حاضر، برنامه هشدارهای زمان‌واقعی را برای "اردک‌های ثبت نشده" و "اردک‌های تب دار" ارائه می‌دهد، از جمله دما، رطوبت، سطوح PM2.5 و روندهای داده‌های مزرعه که منجر به افزایش نرخ بقا اردک‌های سرشاخه شیر به میزان 30٪ شده است.

شن لینلین، مدیر انستیتوت تحقیقات بصری دانشگاه شنژن گفت: "توسعه هوش مصنوعی به معنای نشستن در یک اتاق با تهویه مطبوع و نوشتن کد نیست. این به معنای یادگیری نوشتن کد در کودکی اردک‌ها است." او دشواری این تلاش را برجسته کرد.

خبرگزاری ایران

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp