جشنواره مردمی و فرهنگی بالکان شانزدهم آغاز شد

>

شهرداری ایزمیر جشنواره مردمی و فرهنگی بالکان را که برای اولین بار در سال‌های ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ به رهبری مصطفی کمال اتاتورک برگزار شد و اکنون به دوره شانزدهم خود رسیده است، دوباره زنده کرد. این جشنواره چهار روزه که ۱۰ کشور در آن شرکت می‌کنند، با برگزاری مراسم افتتاحیه در میدان جمهوری آغاز شد. در مراسم شهردار ایزمیر تونچ سوییر، شهردار کوناک عبدول باطور و همچنین شرکت‌کنندگان از کشورهای میهمان و ساکنان ایزمیر حضور داشتند.

"پیمان آرامش مردمی که از جنگ خارج شده است"

پس از دقیقه‌ی سکوت و اجرای سرود ملی، شهردار شهرداری ایزمیر، تونچ سوییر، سخنرانی کرد و این جشنواره را به عنوان یک گام جهانی برای برقراری صلح بین مردمان بالکان و کل جهان توصیف کرد. سوییر همچنین این جشنواره را به عنوان پیمان آرامش مردمی که از جنگ خارج شده است، توصیف کرد.

"این جشنواره را به مبارزه بی‌پایان ایزمیر برای آرامش اختصاص می‌دهیم"

سوییر همچنین اهمیت درس‌هایی که از مصطفی کمال اتاتورک در مورد حفاظت از این سرزمین‌ها با قیمت زندگی و هنگامی که لازم است از دست دادن جان، آموخته‌اند را تأکید کرد و گفت:

"جشنواره بالکانی نتیجه‌ی تلاش‌های مردم ایزمیر است که به عشق هم به آرامش و به جمهوری اختصاص داده‌اند. ایزمیر نه تنها یک مسئله ملی است، بلکه مسئله‌ای مقدس است. هیچکس نباید فکر کند که آرامش به تنهایی نگه‌داشته می‌شود. همانطور که جنگ و پیروزی نتیجه‌ی تلاش است، حفظ آرامش نیز نیاز به مبارزه دارد. آرامش نه به خودی خود نگهداشته می‌شود، نه با نظارت یا نجات دنیا از میز کار نگهداشته می‌شود. آرامش نه تنها یک ایده است، بلکه یک عمل است. بنابراین، این جشنواره را به مبارزه بی‌پایان ایزمیر برای آرامش اختصاص می‌دهیم."

پس از مراسم افتتاحیه در میدان جمهوری، شرکت‌کنندگان به سوی پارک فرهنگی راهپیمایی کردند.

نمایش‌ها، نمایشگاه‌ها و کنسرت‌ها

این جشنواره که هدف از آن تقویت برادری بالکانی است، از ۲۲ تا ۲۵ سپتامبر برگزار می‌شود. در این جشنواره، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، کوزوو، مقدونیه شمالی، مجارستان، رومانی و صربستان شرکت می‌کنند. در این جشنواره علاوه بر نمایش‌های رقص مردمی، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های هنری نیز برگزار می‌شود.

خبرگزاری ایران

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp