دو نمایشگاه جدید در موزه پرا:

>

روش‌هایی برای تفکر درباره گذشته و آینده به صورت همزمان
یکی از نمایشگاه‌های جدیدی که در پاییز در موزه پرا برگزار می‌شود، نمایشگاه "خاطرات آینده" است که از طریق اشیاء به بررسی ارتباطات بین حافظه و تصورات آینده می‌پردازد و از طریق اعمال معاصر این ارتباطات را بررسی می‌کند. بخش "یادآوری‌هایی از الگوها" در این نمایشگاه اثراتی که از الگوهای استفاده شده در تزئینات سرامیکی الهام گرفته شده‌اند را با یکدیگر ترکیب می‌کند؛ بخش "حافظه اشیاء" داستان‌ها را از طریق اشیاء سرامیکی روایت می‌کند. در بخش "حافظه منطقه" از مداخلات فضایی و نصب‌های منطقه‌ای استفاده شده است و در بخش "یادآوری آینده" از اشیاء تخیلی، ویدیو و تصاویر برای ایجاد اشیاء حافظه آینده استفاده می‌شود.

در نمایشگاه "خاطرات آینده" که به یاد سونا کیراچ برگزار می‌شود و بر اساس مجموعه‌ای از سفال و چینی‌های کوتاهی که موزه پرا را تشکیل می‌دهد تدارک دیده شده است، نگرانی در مورد ارتباط معنوی و نمادین اشیاءی که به یاد مکان و زمان خاصی هستند، با سفرهای شخصی و حافظه منطقه‌ای به یکدیگر پیوند می‌خورند. این نمایشگاه پیشنهاد می‌دهد که به آینده و چگونگی به یاد آوردن آن فکر کنیم، به جای اینکه به گذشته با حس نوستالژی متصل شویم.

هنرمندانی که اثرات آن‌ها در "خاطرات آینده" نمایش داده می‌شوند، شامل آدریانا واریو، آسلی چاووش‌اوغلو، بیلال ییلماز، بورچاک بینگول، کندیس لین، دنیز اروغلو، الیف اوراس، فرانچسکو سیمتی، ژرژ اترو-پایلوس، لیویا مارین، متهان تورر، نوون الگیر، اودویز، اسکوجا برادن، تانر جیلان، ولکان اصلان، یاسمین اوزچان و زوفیا کرستزس می‌شود.

ایستانبول در تاریخ تصویری کجا قرار دارد؟
نمایشگاه "واقعاً در محل خودش: تاریخ نگاه پانورامایی به ایستانبول" در موزه پرا به منظور ارزیابی تصویری ایستانبول از طریق تصاویر پانورامایی و عکس‌های تازه‌ای رویکرد جدیدی دارد. این نمایشگاه فرم "پانوراما" را در چارچوبی بحرانی قرار می‌دهد و جوانب و زمینه‌های مختلف آن را بررسی می‌کند. اگرچه این نمایشگاه بیشترین تمرکز خود را بر روی تصاویر پانورامایی و عکس‌های پانورامایی از قرن 19 دارد، اما تماشاگران را به بازنگری در تاریخ تصویر پانوراما تا دوران مدرن اولیه و موقعیت ایستانبول در این تاریخ دعوت می‌کند.

نمایشگاه روابط پیچیده تولید و مصرف تصاویر پانورامایی را مورد بررسی قرار داده و مروری بر جریان تصاویر بین مخاطبان مختلف، روش‌های درک و ارتباطات بین وسایط مختلف که در قرون گذشته گسترده‌تر شده‌اند، دارد. این نمایشگاه شامل یک اثر از تصاویر پانورامایی از دوران اوایل قرن 19 است که تاکنون هیچ‌وقت به نمایش در نیامده و منتشر نشده است. "واقعاً در محل خودش" نشان می‌دهد که تصاویر پانورامایی چگونه برای مستندسازی جنبه‌های مختلف تاریخ ایستانبول، از جمله آتش‌سوزی‌ها و صنعتی‌شدن، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نمایشگاه‌های جدید موزه پرا، "خاطرات آینده" و "واقعاً در محل خودش: تاریخ نگاه پانورامایی به ایستانبول" از تاریخ 26 اکتبر 2023 تا 25 فوریه 2024 قابل بازدید هستند.

خبرگزاری ایران

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp