مدیر کل TÜRİB کیرالی:

>

کیرالی در یک مصاحبه با هیبیا گفت که امسال افزایش جدی در کشت گندم در حوزه محصولات کشاورزی اتفاق افتاده و پیش‌بینی می‌کنند که یک فصل برداشت مثل سال گذشته خواهد بود.

او اشاره کرد که نمی‌تواند توضیحات زیادی در مورد بازار سبزیجات بدهد چرا که در بورس معامله نمی‌شوند، اما او گفت: "اما در بازار محصولات کشاورزی، حداقل تغییر جدی از ذرت به گندم وجود دارد. در حال حاضر، باران‌ها هم خوب پیش می‌رود، بنابراین یک فصل برداشت خوب را پیش‌بینی می‌کنیم."

در پاسخ به سوال در مورد تغییرات مورد انتظار در واردات این محصولات در امسال، کیرالی به این صورت پاسخ داد:

"گاهی اوقات می‌توان واردات گندم را به طرز اشتباهی درک نادرست کرد. در واقعیت، ترکی ه قادر به تولید کمیت‌های کافی گندم برای مصرف داخلی است. واردات به این دلیل انجام می‌شود که مواد خام مورد نیاز برای صادرات آرد و محصولات آردی به طور خاص از خارج از کشور وارد می‌شوند. البته، افزایش تولید و تأمین این موارد از منابع داخلی نیز می‌تواند مفیدتر باشد. کشور در واقعیت، قادر به تأمین نیازهای مصرفی خود است، اما به علت صادرات واردات انجام می‌شود. من فکر می‌کنم که این امسال هم این کار ادامه خواهد داشت. البته، بزرگترین ریسک در اینجا تنش‌های منطقه میان شرق میانه است زیرا بازارهای اصلی صادرات ما در منطقه میان شرق میانه واقع شده‌اند. اگر تنش در فلسطین بیشتر شود، ممکن است تأثیر زیادی روی ما بگذارد".

در مورد بازار شهادت‌نامه‌های محصولات الکترونیکی TÜRİB (ELÜS)، کیرالی در مورد افزایش 262٪ در حجم معاملات در سال 2022 و پیش‌بینی رشد 23٪ در سال 2023 صحبت کرد:

"زمانی که به رشد حجم معاملات نگاه می‌کنیم، باید همراه با تنزیل به تن مرور کنیم. یکی از دلایل اصلی افزایش بزرگ در سال 2022 افزایش شدید در تورم کشور بود. ما به عنوان تناژ نیز حجم معاملات را به طور جدی افزایش می‌دهیم. از سال 2019 به این سو تاکنون ظرفیت انبار مجاز 2.5 برابر شده است. سال گذشته، دلیل اصلی کاهش نسبت به سال 2022 به معاملات تداخل سازمان ترکیه محصولات غذائی (TMO) است. در سال 2022، TMO بعد از جنگ و به دلیل خشکسالی ممکن در سال گذشته، خریدهای زیادی انجام داد، اکنون با فشار زیادی از بالا به قیمت‌ها اعمال می‌کند و مانع افزایش قیمت از بالا می‌شود. دلیل کاهش در اینجا این است. من تغییرات زیادی در قیمت‌ها تا نیمه سال آینده پیش‌بینی نمی‌کنم. ممکن است در نصف دوم سال کمی بالاتر باشد".

کیرالی همچنین اشاره کرد که آن‌ها ادامه پشتیبانی از حمل و نقل و اجاره برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی که از انبارهای مجاز به عنوان وسیله ذخیره سازی استفاده می‌کنند، خواهند داشت و گفت: "البته ما به عنوان TÜRİB این‌کار را انجام نمی‌دهیم، این حمایت‌ها از طریق وزارت کشاورزی و جنگل و وزارت بازرگانی انجام می‌شود. اما می‌توانم بگویم که این حمایت‌ها ادامه دارد، چرا که بازار ما خوب است و این حمایت‌ها ادامه دارد".

خبرگزاری ایران

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp