اشتباهات در مورد یائسگی: چه چیزهای غلطی که باور می‌کنیم

>

دکتر شفق ییلماز باران تاکید کرد که اشتباه است فکر کنیم می‌توانیم یائسگی را به تأخیر بندازیم و گفت: "وقتی دوره‌های قاعدگی پایان می‌یابد، می‌توان برای کاهش علائم مرتبط با یائسگی از درمان هورمونی شروع کرد و سپس از طریق درمان دارویی، مخاط رحم ضخیم شده و خونریزی برای ایجاد یک 'دوره قاعدگی مصنوعی' ایجاد می‌شود. با این حال، حتی اگر هر ماه خونریزی از طریق درمان دارویی رخ دهد، این به معنای این نیست که یائسگی به تأخیر انداخته شده است."

دکتر شفق ییلماز باران گفت: "یکی دیگر از اشتباهات متداول این است که هر زن در سنی مشابه مادرش وارد دوران یائسگی می‌شود و علائم مشابهی را تجربه می‌کند."

دکتر شفق ییلماز باران توضیح داد که چیزی که دوره یائسگی یک زن را تعیین می‌کند، تخلیه تخمدان‌ها از تخمک‌ها و ناتوانی آن‌ها در انجام وظایفشان است. او افزود: "با این حال، در صورت جراحی برداشتن دو تخمک توسط یک جراحی، زن وارد دوره یائسگی می‌شود. بنابراین، فقط برداشت رحم به این معنا نیست که یک زن دیگر قاعدگی نخواهد داشت و نمی‌تواند باردار شود، اما یائسگی تنها زمانی شروع می‌شود که رحم و تخمدان‌ها برداشته شوند."

دکتر شفق ییلماز باران اظهار کرد که در دوران یائسگی، تقریباً 70 درصد از زنان علائمی مانند خشکی واژن، درد در زمان رابطه جنسی، کاهش اشتها جنسی، سوزش در هنگام ادراررسانی و عفونت‌های متعدد ادراری تجربه می‌کنند. با این حال، او تأکید کرد که این علائم قابل درمان هستند و گفت: "علت زیرین علائمی که در دوران یائسگی به وجود می‌آید، کاهش سطح استروژن ناشی از یائسگی است که منجر به از دست رفتن انعطاف‌پذیری، رطوبت و فلور واژن می‌شود. در ابتدا می‌توان از درمان‌های مرطوب‌کننده و ترطیب‌دهنده واژنی استفاده کرد و در موارد مناسب تجویز استروژن به صورت موضعی یا سیستمی بهبود‌های قابل توجهی در رفع مشکلات به همراه می‌آورد."

دکتر شفق ییلماز باران تأکید کرد که اشتباه است فکر کنیم در دوران یائسگی باید به طور ضروری وزن بگیریم و گفت: "با این حال، افزایش وزن ناشی از تغییرات هورمونی نیست، بلکه نتیجه‌ای از پردازش پیری است. همانطور که با عبور از سن سالمندی، متابولیسم به طور کمی کاهش می‌یابد، کاهش مصرف روزانه حدود 250 کالری انرژی از طریق تغذیه کمک به تعادل این فرآیند خواهد کرد. ب دون شک، تعادل وزن را می‌توان در دوران یائسگی نیز از طریق یک رژیم غذایی غنی از الیاف، مبتنی بر میوه‌ها و سبزیجات، غنی از پروتئین و کلسیم، با میزان کم چربی و تمرینات منظم به دست آورد."

دکتر شفق ییلماز باران اشاره کرد که بسیاری از افراد از این نگرانی رنج می‌برند که درمان هورمونی ممکن است به سرطان سینه منجر شود و به همین دلیل بسیاری از زنان باید علائم یائسگی را تحمل کنند، اما او تأکید کرد که یائسگی یک فرآیند طبیعی است و برای علائمی که کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همیشه باید به پزشک مراجعه کرد. او گفت: "در صورت لزوم، درمان هورمونی به میزان مناسب به بیماران تجویز شده می‌تواند علائم را رفع کند، و در جامعه تعداد زیادی از موارد سرطان وجود ندارد که مردم به آن اعتقاد دارند." او همچنین اضافه کرد که باید از روش‌های گیاهی که اثبات نشده‌اند که بدون مشورت پزشک ایمن و مؤثر هستند، اجتناب کرد، زیرا این روش‌ها ممکن است به آسیب آمدن به اعضایی مانند کبد، کلیه‌ها و قلب منجر شوند.

به ویژه در دوران معروف به "پریمنوپوز"، یعنی در سال اول پس از متوقف شدن دوره قاعدگی، هنوز هم احتمال بارداری وجود دارد، بنابراین لازم است که در هنگام رابطه جنسی از وسایل پیشگیری استفاده شود.

خبرگزاری ایران

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp