شاناک‌لی ماهی‌گیر و شانس

>

مهمت بایر - 26 نوامبر 2023 - در شاناکاله، یک ماهی‌گیر به نام چاهیت ار دم که حدود 20 سال است که ماهی‌گیری با قلاب را انجام می‌دهد، با قایقی به نام "هتل A" برای ماهی‌گیری به دریا رفت.

اردم به سمت تنگه شاناکاله برای گرفتن ماهی لوفر رفت. وقتی به نزدیکی کپه کپز رسید، وقتی دو ماهی "لامبوکا" با طولی حدود 1 متر و وزن 12 کیلوگرم به قلابش چسبیدند، تعجب کرد.

پس از بردن ماهی‌ها به قایقش، اردم توجه کرد که برای اولین بار با این نوع ماهی رو به رو شده است و گفت: "ماهی‌ها را به ازمیر فروختم".

دکتر اوغور آلتیناغاچ، عضو هیئت تدریس دانشکده علوم و فناوری دریا در دانشگاه چاناق‌کاله 18 مارس (ÇOMÜ) که در زمینه ماهی‌گیری و فرآوری محصولات ماهیگیری تخصص دارد، در یک مصاحبه با خبرنگار HIBYA اعلام کرد که این ماهی به نام "لامبوکا" یا "کوریفنا هیپوروس" شناخته می‌شود.

آلتیناغاچ تأکید کرد که نمونه‌های بالغ این ماهی به همراه آب‌های باز هم در نزدیکی ساحل قرار دارند و اطلاعات زیر را به اشتراک گذاشت:

"آن‌ها گروه‌ها را تشکیل می‌دهند و تقریباً از همه نوع ماهی و پلانکتون تغذیه می‌کنند. همچنین خرچنگ‌ها و مرکبات را می‌خورند. به رشد جنسی در 4-5 ماه می‌رسند. در دریای باز تخم‌گذاری می‌کنند و احتمالاً وقتی دمای آب افزایش می‌یابد در نزدیکی ساحل ظاهر می‌شوند. تخم‌ها و لاروهای آنها پلاژیک هستند. با قلاب، پاراگات و تورها شکار می‌شوند. گوشت آنها خیلی خوشمزه نیست، اما معمولاً منجمد و تازه به بازار عرضه می‌شود. ارزش بازاری بالایی در کشورهای شرق آسیا دارد. به طور کلی، در آب‌های کشور ما به طور معمول در فصل پاییز بیشتر از سایر انواع ماهی گرفته می‌شوند. قیمت آنها نسبت به سایر انواع ماهی‌ها کمتر است".

خبرگزاری ایران

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp